CÉLÉBRATION: Journée internationale de la langue française

CÉLÉBRATION: Journée internationale de la langue française

20th March is French Language Day! French is an official language in 33 countries. INEE has once again been active in many countries and therefore many languages – listed below is a number  French-language Resources:

INEE Minimum Standards
The INEE Minimum Standards (available in French, English and 23 other languages) provide good practices and concrete guidance to governments and humanitarian workers for coordinated action to enhance the quality of educational preparedness and response, increase access to relevant learning opportunities, and ensure humanitarian accountability in providing these services.

Hardcopies of the French Handbooks are available. Please email minimumstandards@ineesite.org if you would like to request copies. Click here to download a copy from INEE’s website.

INEE Guidance Notes on Teacher Compensation
This tool (available in English, French, Spanish and Arabic as well as a range of Users’ Guides are on the INEE website here) provide guidance on the policy, coordination, management and financial aspects of teacher compensation, as well as on issues related to teacher motivation, support and supervision. The Guidance Notes provide key points of consideration under each of these topics and provide examples of good practice, lessons learnt and illustrative strategies from a range of refugee, IDP, returnee and overall population contexts to assist the reader in identifying which approaches are likely to be effective in their particular context.

Hardcopies of both the French and English Guidance Notes on Teacher Compensation are available. Please email admin@ineesite.org to request copies, stating how many and your address.

INEE Guidance Notes on Safer School Construction (Forthcoming)
This tool provides a framework to develop a context-specific plan for disaster resilient construction and retrofitting of school buildings, including a series of suggested steps that highlight key points that should be considered when planning a safer school construction and/or retrofitting initiative.

The French Language Community is currently reviewing the French translation of this tool, and it should be ready for download later in the month. For the meantime, you can download the Guidance Notes in English here. Download the User’s Guide here.

To pre-order hardcopies of the English Guidance Notes, please email admin@ineesite.org stating how many and your address.

INEE Pocket Guide to Inclusive Education
This Pocket Guide offers practical actions that everyone involved in an emergency education response can take, from the start, to make sure that education in emergencies is accessible and inclusive for everyone, particularly those who have been traditionally excluded from education.

The Pocket Guide to Inclusive Education is available in French here and in English here. Hardcopies of both the English and French versions are also available, please email network@ineesite.org to request copies, stating how many and your address.

INEE Blog en Français

The INEE Blog now has some fantastic French-language posts where French and English-speaking members can interact, initiate discussions and debates about current and critical issues facing the field of education in emergencies. We have several posts waiting for your comments, all of which are available in both French and English:

Les ressources phares de l’INEE en langue française

Les Normes minimales de l’INEE
Les Normes minimales de l’INEE (document disponible en français, en anglais et en 23 autres langues) ont été conçues pour donner aux gouvernements et aux travailleurs humanitaires les outils et la guidance dont ils ont besoin pour améliorer la qualité de la préparation et de la réponse éducatives, accroître l’accès aux opportunités d’apprentissage adaptées, et assurer la responsabilité du corps humanitaire lorsqu’elle fournit ces services.
Les Normes sont disponibles en français en version papier. Si vous souhaitez commander une copie, veuillez envoyer un email à minimumstandards@ineesite.org en précisant votre nom, adresse exacte et le nombre de copie souhaitée.
Les Notes d’orientation de l’INEE sur la rémunération des enseignants
Ces Notes sont disponibles en anglais, français, espagnol et arabe et s’accompagnent d’une série de guides pour les utilisateurs (ici). Elles fournissent une guidance sur la politique, la coordination, la gestion et les aspects financiers de la rémunération des enseignants, ainsi que sur les questions liées à la motivation, au soutien et à la supervision des enseignants. Chaque thème comporte un certain nombre de points que les agences (y compris les autorités éducatives) doivent prendre en compte quand elles élaborent et appliquent leurs interventions. Pour faciliter l’identification des approches qui conviennent le mieux à une situation donnée, ces points sont illustrés par des exemples de bonnes pratiques, d’enseignements tirés de l’expérience et de stratégies adoptées dans divers contextes (réfugiés, IDP, rapatriés et population générale) afin que le lecteur puisse identifier les approches qui sont susceptibles d’être les plus efficaces dans son contexte particulier.
Les Notes d’orientation sont disponibles en français en version papier. Si vous souhaitez commander une copie, veuillez envoyer un email à admin@ineesite.org en précisant votre nom, adresse exacte et le nombre de copie souhaitée.
Les Notes d’orientation INEE sur la construction d’écoles plus sûres (à paraître)
Ces Notes fournissent un cadre de principes directeurs et de mesures générales pour  élaborer un plan spécifique destiné à la construction et au réaménagement de bâtiments scolaires afin qu’ils soient résilients aux catastrophes.  Les Notes présentent également une série d’étapes suggérées qui indiquent les principaux points devant être pris en compte lors de la planification de construction d’écoles plus sûres et/ou d’une initiative de réaménagement d’écoles.
La Communauté francophone est sur le point de compléter la révision de la traduction française de cet outil qui sera disponible pour téléchargement à la fin du mois de mars.  Dans l’immédiat, vous pouvez télécharger les Notes d’orientation en anglais ici. Le Guide de l’utilisateur en anglais peut aussi être téléchargé ici.
Si vous souhaitez pré-commander une copie en version papier des Notes d’orientation en français, veuillez envoyer un email à admin@ineesite.org en précisant votre nom, adresse exacte et le nombre de copie souhaitée.
Le Guide de poche INEE sur l’éducation inclusive
Ce guide propose des actions concrètes que toute personne impliquée dans une intervention éducative d’urgence peut mener, dès le début, pour s’assurer que l’éducation en situations d’urgence est accessible et inclusive pour tous, en particulier pour ceux et celles qui ont été traditionnellement exclus de l’éducation.
Le Guide de poche sur l’éducation inclusive est disponible en français ici et en anglais ici. Les copies en version papier des deux éditions, anglaise et française, sont également disponibles.  Si vous désirez commander une copie, veuillez envoyer un email à network@ineesite.org en précisant votre nom, adresse exacte et le nombre de copie souhaitée.
Le Blog INEE en français

Le Blog INEE contient actuellement quelques billets intéressants en français au sujet desquels les membres INEE de langue française et anglaise peuvent interagir, entamer des discussions à propos de et débattre sur des questions critiques qui touchent au domaine de l’éducation en situations d’urgence. Nous avons plusieurs billets en attente de vos commentaires, tous étant disponibles en français et en anglais:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s